Rozhovor pro LUŽICKÝ ZPRAVODAJ

 

10 LET KRÁSNÝCH ŽEN V LUŽICÍCH

„Dělám krásnou práci, dělám ženy ještě krásnějšími…“, s úsměvem popisuje svoji práci paní Monika Onderková. V roce 2020 uplynulo celých 10 let od otevření jejího kosmetického salonu Mona Kosmetika na Velkomoravské ulici. S radostí jsme pro vás připravili rozhovor, ve kterém jsme se mimo jiné zeptali, jak se paní Monika ke své vysněné práci dostala, jak se lety proměňuje kosmetický svět a čím naplňuje svůj volný čas.

Jak jste se ke kosmetice dostala, byla tato práce vaším snem od dětství, nebo šlo spíše o souhru události?

Tak nějak vše dohromady. Prostředí kosmetiky mě přitahuje již od mých 15 let, kdy jsem nastoupila do školy ve Vizovicích, sice na úplně jiný obor, ale protože se tam učil i obor Kosmetička, v učebnách jsem vzhlížela k nástěnkám a návodům, které tam visely a už tenkrát jsem cítila, že tohle je mi velmi blízké.

Můj život šel nejprve jiným směrem, pracovala jsem v několika zaměstnáních, ale láska ke kosmetice mě neopustila. Ve 30 letech jsem si udělala maturitu obor Podnikání, za 12 let kurz kosmetiky a splnila si tak svůj sen, jen cesta nebyla přímá, ale klikatá. Zkrátka život.

… a potom přišlo otevření salonu Mona Kosmetika tady v Lužicích…

Ano, kolegyně zrovna plánovala otevřít současnou provozovnu služeb a nabízela prostor k pronájmu. Jak se říká, štěstí přeje připraveným – přišlo mi, jako bych vše měla v osudu. Byla jsem sice ještě tenkrát na mateřské dovolené se svým tehdy 2letým synem, ale chytla se příležitosti, i když návrat do práce byl v plánu, až půjde syn do školky. Nebylo to pro mne jednoduché, ale ten rok jsme zvládli. Tímto bych chtěla moc poděkovat a moc si vážím podpory svého partnera, babiček i svého otce, kterého jsem potkávala při cestě z práce, jak na dětském hřišti hraje se synem fotbal a viděla ho šťastného. To pro mě hodně znamenalo.

Jak vzpomínáte na začátky salonu?

Jako by to bylo včera, kdy jsem si koupila můj první diář. Úplně se mi vybavuje, když jsem v salonu po roce zařizování, školení a výběru vhodné kosmetické značky uvítala první zákaznici. Bylo to asi týden před lužickými hody a největší odměnou tenkrát bylo, ale platí to i pro současnost, když je zákaznice spokojená a zkrásní mi doslova pod rukama. Každá je mojí prioritou a trvám na individuálním přístupu. Věřili byste, že některé to se mnou táhnou celých 10 let? Za to jsem moc vděčná, to je přece skvělé.

Po dvou letech jsem pořídila do salonu pro zkvalitnění služeb multifunkční kosmetický přístroj, absolvovala několik kurzů líčení a o 6 let později rozšířila své služby ještě o pedikúru, což asi málokdo ví. Tuto službu poskytuji 1x do měsíce, a i v ní už mám svou stálou klientelu.

V loňském roce vaše studio oslavilo krásné „kulatiny“. Když se ohlédnete, na co jste nejvíc hrdá, na co ráda vzpomínáte?

Bylo to opravdu krásných 10 let. 10 let skvělé aktivní práce, obohacující o nové zkušenosti a moc si vážím toho, že mé zákaznice jsou všeho součástí a rády se vrací. Na to jsem hrdá, že vše funguje ve vzájemné harmonii. Jak už jsem zmínila, právě jejich spokojenost je mou největší odměnou, bez nich by moje práce neměla smysl. Poznala jsem spoustu zajímavých žen, některé pracovní vztahy se proměnily v krásná přátelství.

Jsou vaše zákaznice převážně z Lužic?

Moje zákaznice samozřejmě netvoří jen ženy z Lužic, ale také z Hodonína, všech okolních obcí, a dokonce ke mně pravidelně zavítají ženy, které přijedou na návštěvu nebo turistický pobyt, ať už z Brna, Prahy, nebo také Anglie, Norska i Portugalska.

Díky své práci jistě vnímáte různé trendy v kosmetickém světě. Proměnila se za těch deset let klientela?

Za ta léta se mi vytvořila opravdu široká klientela od „puberťáků“ přes mladé maminky a zralé ženy až po ženy důchodového věku. Mé nejstarší zákaznici je 80 let a divili byste se, jak si to umí užít! Vždy říkám, že věty typu „na mě už nezáleží“ nechci u mě v salonu slyšet. Vždy na nás záleží, už jen pro dobrý pocit a štěstí v nás. Samozřejmě, že čím déle se o svou pleť staráte, tím je to optimálnější. Pěstěnou pleť většinou poznám, ale i tak si myslím, že to, co ovlivňuje náš vzhled jsou tři faktory – GENY (hodně individuální), to, jak ŽIJEME (zdravý způsob života) a bezpochybně taky to, jak o sebe PEČUJEME. Když jsou tyto věci v souladu, je to na nás vidět a taky se tak cítíme.

Kosmetika je dnes u nás ještě pořád nahlížená především jako doména žen, i když se trendy pomalu mění. Jak to vnímáte ze svého pohledu vy? Zavítají do salonu i muži?

Ano, moje klientela je složena převážně z žen, ale i pár mužů v mém diáři najdete. Šetrné a nebolestivé čistění pleti přístrojem nebo depilace např. zad jsou služby, o které mají nejvíc zájem. Někteří si dokonce dopřejí i celkové ošetření s masáží a maskou.

Myslím si, že v dnešní době, už není potřeba se nad tím jakkoliv pozastavovat, obzvlášť když pěstěný vzhled vyžaduje jejich povolání. V zahraničí je to například už zcela běžné, profesionální kosmetické značky vyrábějí dokonce i produkty určené jen mužům.

Dá se říct, o co je v dnešní době největší zájem?

V salonu se snažím, abych každé klientce mohla nabídnout, co její pleť aktuálně potřebuje a také službu, která je konkrétně pro ni ta nejlepší, což mi umožňuje i kosmetická značka Malu Wilz, se kterou pracuji. Proto ani nemohu zhodnotit, která služba je ta nejvíc žádaná, je to vše tak nějak v rovnováze.

V rámci kosmetické péče používáte i ryze přírodní produkty, např. malou českou značku Anela. Jak vidíte budoucnost v kosmetických přípravcích, jsou to právě přírodní produkty? A mohou malé české značky konkurovat těm velkým, laboratorním?

Přírodní kosmetika Anela mě velice oslovila, a proto jsem ji zařadila do prodeje a částečně i do péče. V dnešní době je na trhu veliká konkurence a musím pochválit všechny ženy, které si čím dál víc uvědomují, jak je důležitá kvalita produktů a nebojí se do nich investovat. Myslím, že přírodní kosmetika má velkou budoucnost, a v péči o pleť je to určitě znát.

Dokonce ani zmiňovaná Malu Wilz, se kterou pracuji převážně, neobsahuje parabeny, parafíny, silikonové oleje a není testována na zvířatech. Srovnávat však tyto značky moc nelze, Anela má své specifické přípravky, které druhá kosmetika nenabízí a Malu Wilz je opravdu profesionální německá kosmetika, která svým sortimentem uspokojí širokou škálu zákaznic, má opravdu hodně druhů ošetření a produktů k nim určených. Třeba AHA kyseliny u malých kosmetických značek nenajdete, byť obsahuje ovocné a jiné šetrné kyseliny: vyvíjí se pouze v laboratořích. Malu Wilz navíc neustále přichází s novinkami, na které se každé 3 měsíce proškoluji a nedá mi i zmínit, že současně nabízí skvělou dekorativní kosmetiku, která je u mých klientek velmi oblíbená. Spolupráce je navíc perfektní a já svoji práci mohu dělat s radostí a veškerou energii věnovat zákaznicím.

V současné době jsou bohužel, jako mnoho míst, i kosmetické salony zavřené. Na vašich facebookových stránkách to ale opravdu žije, viděla jsem nejen tipy a rady, ale také např. soutěže o balíčky kosmetiky…

Ano, i přes současnou nelehkou situaci se snažím být se svými zákaznicemi stále v nějakém kontaktu a prodej kosmetiky, na který jsou zvyklé, stále běží. Snažím se tu pro ně být aspoň tak, jak mi stav umožňuje, ať už radou a řešením problémů s pletí, což je v době nošení roušek často, popřípadě jim doporučit a pomoct třeba maskou z kosmetiky, kterou používám v salonu.

Jsem moc ráda, že to mezi námi tak skvěle funguje, nic však nenahradí celkovou péči, která mi moc chybí a dle jejich slov jim také. Kosmetika je především i o blízkém kontaktu, masáž obličeje a dekoltu je spojení péče a skvělého relaxu, který teď nemají. Proto se pro ně snažím vymýšlet soutěže a udělat jim radost i jinak.

Zůstaňme ještě chvíli u současné nelehké doby. Vnímáte v rámci situace i nějaké pozitiva?

Samozřejmě mi tato situace něco vzala, ale i dala, jako každému z nás. Snažím se v ní však vidět hlavně tu pozitivní stránku, mám více času na to se zdokonalovat, momentálně jsem prošla školením u (řekněme teď moderně) koučky pro kosmetičky paní Hynkové z Prahy, salon konečně dostal narozeninový dárek ve formě celkové změny interiéru, měla jsem dostatek času si do něj namalovat vlastní obrázky, změnit image např. dárkových poukazů, objednávacích kartiček atd. I na těchto malých věcech mi záleží, i to je cesta, aby se u mě zákaznice cítily spokojeně.

Vím, že se věnujete malbě, vaše obrazy jsou plné krásných barev a emocí. Máte na tento (či jiný) koníček momentálně více prostoru?

Na jaře jsem svůj čas více méně věnovala mému dalšímu koníčku, a to je jízda na kole, miluji cyklovýlety do přírody, kde čerpám pozitivní energii. V chladných měsících naopak tvořím, obzvlášť teď, kosmetika je vlastně také taková tvorba… nemohu líčit ženy na ples, tak se realizuji na plátně. Malování mě opravdu moc baví, ráda zkouším nové techniky, mám ráda nové výzvy. Proto jsem velice ráda za příležitost, která mi byla dána firmou VONI, která se zabývá kromě chovu hospodářských zvířat a gastronomií také výrobou naturálních vín. Právě na jednu limitku jsem své dceři malovala etiketu, měla velký úspěch.

Když to tak zhodnotím, díky pandemii se uskutečnilo vše výše uvedené. Asi to tak mělo být a jsem za to vlastně moc vděčná. Přeji všemi lidem, aby se také na tuto nelehkou situaci dokázali podívat i z té lepší stránky. Věřím tomu, že brzy zase budeme moct normálně žít, pracovat, sportovat, radovat se, tančit, zkrátka dělat vše, co nás těší. Přeji hodně síly a hlavně zdraví.

Děkujeme vám za hezké zakončení plné naděje i za celý rozhovor. Ať se vám daří a kosmetickému salonu přejeme do dalších let spoustu spokojených zákaznic!

rozhovor připravila členka redakční rady Tereza Hemzová